ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Saker man bara inte säger...

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Okej. Förbered er på en rant om utseendekommentarer... Visst, det behöver inte vara fel att säga att någon är snygg i sin outfit eller att någon har fint hår, men vissa saker som berör utseende är faktiskt inte okej att säga. Aldrig. Jag blev igår påmind om hur illa just kommentarer om utseende kan landa då en person berättade om en grej hon fått höra - en sak som gjort henne märkbart illa.

Utseende- och/eller viktkommentarer är i min mening alltid onödiga, men för en person som lider av en ätstörning kan de få allvarliga följder. Och jag blir så förbannad över att somliga bara inte kan hålla käften. TÄNK innan munnen pratar liksom. Vissa verkar ha ett rent tvångsmässigt sätt att ALLTID kommentera andras utseende. Snälla, skaffa en annan hobby!

Och vissa saker är värre än andra tycker jag...

”Är du gravid?”

Jag tror ibland i min enfald att alla har fattat att man inte frågar om det, men nej nej, det händer fortfarande hela tiden. Att fråga en tjej om hon är gravid... Alltså. Bara gör det inte. (Vet själv hur enormt fel den frågan kan landa, på så många plan).

”Vad snygg du är, har du gått ner i vikt?”

Även sådana här kommentarer som vissa bestämt hävdar är odelat ”positiva” kan uppfattas väldigt fel. För vad säger den där kommentaren egentligen? Att personen i fråga var ful förut? Att personens egenvärde sitter i vikten? Att smal är det enda som räknas, inte hur en mår? Det är ingen komplimang, det är bara en manifestation för smalhetsen.

Det behöver inte handla om vikt heller, nej, det retar mig nästan lika mycket när vissa påpekar saker i andras utseende på ett sjukt ouppfostrat sätt. Tar sig friheter att liksom recensera ens hud, anletsdrag osv. Jag skulle ALDRIG göra så. Så jävla oartigt!

Ja, de allra flesta utseendekommentarer är överflödiga i min mening. Slut på rant.

Hur ser du på saken?

 
PS. Trots att jag är frisk och fri bävar jag lite för de kommentarer jag vet att jag kommer få när jag nu vill gå upp det jag tappat i och med amningen. Ja, ni läste rätt, jag vill gå upp, kan ni tänka er. Jag vill faktiskt gå upp lite i vikt - men jag önskar att jag kunde få göra det i fred, utan att få höra om det! DS.

PS. PS.

”Du ser jättetrött ut”

Har någon någonsin blivit piggare av att höra det undrar jag? Troligtvis inte.

DS. DS.

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2019-01-22 | 14:12:58

    Hej! Jag har precis som du lidit av ätstörningar en stor del av mitt liv, idag är jag frisk men också i perioder känslig för t.ex. Kommentarer om utseende. Så sjukt trött på att andra tar sig rätten att kommentera hej vilt om min eller andras kroppar osv. Jag blir liksom trött på hela grejen, oavsett om det är i välmening, något som menas snällt osv. Kan inte min kropp bara få vara där utan att jag ständigt ska känna mig granskad? Idag har jag ganska mycket muskler, Vick höra att jag var köttig, jag tyckte inte det var så jättekul även om jag vet att det inte var illa menat utan mer en uppskattning om att jag ser och är stark. Kan vi inte börja uppmuntra varandra med saker som inte är baserade på kropp, prestation och sånt. Jag blir gladare av att kallas solstrålen än att få höra att jag är snygg helt enkelt!

    Svar: Håller med dig till 100% och känner igen mig såå mycket i det du skriver. Avskyr också att bli granskad, vill bara få vara ifred med min kropp.
    Johanna Ahlsten

  • Karin säger:
    2019-01-22 | 16:34:44

    Bra inlägg 🙂 Som fd ätstörd triggas jag även av kommentarer som ”du ser vältränad ut” eller ”du ser stark ut”. Personer säger det i all välmening, men det triggar mig att träna för utseende istället för hälsa och välmående. Håller med föregående kommentar - kommentera inte andras kroppar även om det är i välmening, det finns så mycket andra komplimanger att ge

    Svar: Och jag håller verkligen med er. Även de ”positiva” kommentarerna är ofta problematiska.
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: