ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tillbakablicks-torsdag #6

Kategori: Allmänt, Mammalivet, Personligt

Början av 2016. Jag har precis gjort ett graviditetstest och när jag ser svaret förvandlas mina ben till gelé. Jag lyckas ta mig ut från badrummet med stickan i darriga händer. Visar för min man. Båda i chock. Det är overkligt och svindlande. Livsomvälvande samtidigt som det är så ofattbart. Under mitt hjärta växer vårt barn.

Lite längre fram i graviditeten, fortfarande svårt att ta in att vi ska bli föräldrar, men här har jag gravidkläder för första gången 
 
Graviditetstestet från dagen då jag ”plussade” för första gången  
 
Det första, väldigt tidiga, ultraljudet som gjordes på fertilitetskliniken 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2019-01-13 | 00:57:00

    Hej. Födde du båda dina barn med snitt? Och var det planerat? Om du inte känner för att svara så förstår jag det till fullo. Jag har själv en längtan efter barn men kan knappt stå ut med tanken på att föda vaginalt. Jag är inte smärträdd generellt men smärta "där nere" blir jag kalsvettig och illamående av att bara läsa om eller tänka på. Jag vet att man kan få hjälp i form av terapi mot detta, men jag känner bara "jag vill inte!! Låt mig slippa!"..om det är möjligt vill säga. Samtidigt känns det som att många resonerar som att man "bör" ha upplevt åtminstone en "riktig" vaginal förlossning. Nu var det kanske av en helt annan anledning du fick snitt. Men jag har många tankar i huvudet nu och det hade varit fint att höra vad du har att säga.
    Du har hjälpt mig mycket i min ätstörningsproblematik och här kan jag alltid landa tryggt och hämta kraft och energi. Men känn ingen press på att svara ifall det känns för privat, personligt och avviker från bloggens mer egentliga tema.

    Allt gott.

    Svar: Hej! Ja jag har fött båda barnen med snitt. Mitt första barn låg i säte dvs med rumpan neråt och vände sig aldrig och därför blev det snitt. Med andra barnet kände jag att jag inte alls ville föda vaginalt. Många anledningar... Bla på grund av att jag fött första med snitt och att riskerna med att föda vaginalt då ökar något, men främst för att hela min kropp skrek ”nej jag vill inte!” Det finns vissa risker med kejsarsnitt, men de överdrivs väldigt av många inom vården och för mig var snitt det allra bästa. Rekommenderar varmt BakingBabies.se, Mia har skrivit en hel del om kejsarsnitt och hon har hjälpt mig väldigt mycket ❤️ PS. En sak kan jag garantera: Du är inte mindre mamma för att du har fött med kejsarsnitt! De som härjar om att en ”ska” ha upplevt vaginal förlossning kan du högaktningsfullt skita i 😉❤️ Kram!
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: