ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tillit till kroppens läkande förmåga

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Träning och fysioterapi, Återhämtning

Efter inlägget om tvångsmässig träning kom ett önskemål från en läsare:

”Med tvångsmässig överträning kommer ofta skador som kan bli kroniska och påverka vardagens alla aktiviteter. Skulle du kunna skriva om det?”

Hej! 

Överträningssyndrom är ingen hit för kroppen, nej. Återhämtning är essentiellt för att kroppen inte skall hamna i ett tillstånd där den bryts ner. Och det är helt sant att det kan ta mycket lång tid att komma tillbaka efter år av överträning och ätstörningar. Jag har tidigare skrivit en hel del om baksidorna med ätstörningar och överträning; om förhöjd skaderisk, stressfrakturer, benskörhet och minskad fertilitet. Dessa är reella risker. Men. Jag vill också poängtera följande:

Kroppen har mycket god förmåga till läkning - om vi ger den rätt förutsättningar; tillräckligt med mat, allsidig kost, tillfredsställande återhämtning, rätt anpassad aktivitet, självmedkänsla, tid och tålamod.

Att vi tar till oss och försöker tro på detta är viktigt i sig då det motverkar de destruktiva katastroftankarna. Tankar som säger att det är kört, eller att du lika gärna kan fortsätta köra dig själv i botten ska väck! Tro mig när jag säger att det är väldigt mycket som kan bli bättre, kanske inte alltid helt bra, men nästan alltid bättre.

Naturligtvis är det bästa att aldrig hamna i utmattningssyndrom, ätstörningar, överträning eller annat som är negativt för kroppen - men livet händer och de här sakerna är ju inget en direkt planerar. Så låt oss fokusera på det vi kan göra; såväl förebyggande som när det redan gått fel ❤️

 

KOMMENTARER:

  • Ida Jansson säger:
    2019-01-17 | 13:45:23
    Bloggadress: http://onlyonewaytogo.blogg.se/

    Jag har verkligen katastroftankar!!! Det är hemskt! Leder till panikångest och depression för mig. Känns som hela livet tagits ifrån mig. Som att alla drömmar suddats ut. Kan inte göra nåt pga skadad fot och kronisk smärta. Är dessutom "fattig" och har inte råd att göra saker jag skulle behöva för att ta hand om mig själv. Tex massage, spa, kort på gym så jag kan cykla, gå ut och käka/fika, gå på bio osv. Allt känns kört 😣

    Svar: Det är INTE kört vännen! Jag LOVAR, det är inte kört! ❤️❤️❤️
    Johanna Ahlsten

  • GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen säger:
    2019-01-18 | 12:30:57
    Bloggadress: http://goforfit.se/

    Så bra inlägg.
    Jag började träna i samband med mitt tillfrisknade från ätstörningar (obs - gick inte behandling, hade aldrig fått träna då såklart). Jag vill mest spola tillbaka tiden och skrika åt mig själv... herregud... där hade jag plågat ned kroppen till ett sjuuuukligt BMI, endast gått upp något kg och satte igång med träning?!

    Kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är över min kropp idag. Vad den stod ut med, hur den läkte trots att jag kämpade emot den, hur den är fullt fungerande idag. Kroppen är fantastisk! Är det något vettigt jag fått ut från min sjukdomshistoria så är det att jag idag lärt mig lyssna på kroppen. Inse hur fenomenal den är, men hur viktigt det är att vårda och lyssna på den.

    Nu blev det en lång roman här, jag ville egentligen mest bara säga att det var ett viktigt inlägg och att du är jäkligt bra! Haha :*

    Svar: Du har verkligen gjort en beundransvärd resa som säkerligen inspirerar många ❤️ Att kunna lyssna på kroppen är ovärderligt! 😍 Kram till dig ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Smörblomman säger:
    2019-01-18 | 12:44:37

    Ja tid och tålamod är viktigt. Det sprids bilder om att man snabbt blir bra om man sköter sig och gör sina rehabövningar.
    Läkning går ofta inte så snabbt som de som säljer rehabprodukter gör reklam för.
    Bloggare skriver om att de skadat sig, opererat sig, rehabat sig och så efter några månader är de ute i löparspåret igen..
    "Den mer vanliga långa riktigt kämpiga vägen" tror jag det är fler som vandrar bara att den inte får någon plats. Eftersom saker inte får ta tid idag och alla som drabbas av ohälsa snabbt förväntas återgå till en konstant sjuk nivå av produktivitet på många plan så blir bilden skrev och många tror att återhämtning och läkning kan fixas på några månader.

    Svar: Du skriver klokt, verkligen många bra poänger. Håller med dig om att det ofta framställs som att rehab är enklare än vad det är/kan vara. Det är mycket som ska stämma för att kroppen ska samarbeta och ibland kan det ta lång tid, det ska vi vara ödmjuka inför. Vet många som vandrat och ännu vandrar den vägen ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Smörblomman säger:
    2019-01-19 | 09:23:32

    Jag hörde talas om en personlig tränare som övertränade och som pga de skador hen åsamkat sig var tvungen att säga upp sig inte bara från jobbet som pt utan även från jobbet på ica. Det kan inte vara lätt för hen om hen haft träning som största intresse och identifierat sig mycket med sitt pt-jobb och sin träning.
    Men det är ju så för många av oss, på det ena eller andra sättet, att ibland måste man få gå den långa vägen till bättre hälsa.. och konsekvenserna av ens leverne måste liksom bli extremt uppenbara i vardagen innan man blir redo för förändring.

    Svar: Jag fick sluta springa för ca 10 år sedan då mina knän bara gav upp (överträningssyndrom förstod jag i efterhand) det var väldigt traumatiskt och jag blev deprimerad då väldigt mycket av min identitet satt i att jag var en person som löptränade mycket. Idag känner jag ingen sorg över det längre, men är nyfiken på varför min kropp är så vansinnigt könslig för just löpning (har fått både stressfraktur och hamstringsskada när jag försökt komma igång). OM jag provar löpning igen måste jag ta det väldigt lugnt. Men vet inte om det är värt det. Hur som hejar: Trots att min kropp inte klarar saker som den klarade innan knäbesvären och överträningssyndromet så har jag så ofantligt mycket bättre hälsa idag! Men långa vägen? Ja det kan man lugnt säga att jag fick gå!
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: