ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Återhämtningsbloggens julkalender 2018, tema: Matglädje! Lucka #8

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

 
Den åttonde luckan handlar om intuitivt ätande; ”metoden” som inte är någon metod.
 
Intuitivt ätande är ett växande fenomen i form av motreaktion till alla de restriktiva och regelfyllda dieter som poppat upp under de senaste 10 åren. Intuitivt ätande handlar istället om att, på ett tillåtande och sympatiskt sätt, närma sig kroppens egen kunskap om vad den behöver.
 
Jag har, mer eller mindre omedvetet, sedan jag blev frisk anammat det här ”tänket” och kan helt klart säga att det bidragit till att ge mig mer matglädje. Som den metodhatare jag är gick det nyligen upp för mig att den där icke-metoden jag förespråkade såklart också hade ett namn; intuitivt ätande alltså. 

Vissa sågar konceptet med ord som: ”Men vadå, då skulle jag leva på chips ju!” men nej, jag tror inte att det är så det blir. Det finns dock vissa grundförutsättningarna för att intuitivt ätande skall fungera. 

8 saker att tänka vid intuitivt ätande:

  1. Att kroppen under inga omständigheter får vara i svält/negativ energibalans  
  2. Att en lägger ner alla matförbud
  3. Att en tuggar sin mat
  4. Att en ger sig själv mycket tid och ser det som ett respektfullt sätt mot kroppen att prova sig fram  
  5. Att en anammar: ”Hellre nästan rätt än exakt fel”-tänket. Intuitivt ätande handlar INTE om perfektion! 
  6. Att en bör ha kommit en bit på väg mot ätstörningen så att en kan lita på:
  7. Hunger- och
  8. Mättnadskänslor 

PS. Ett knasigt tips: Nästa gång du varit magsjuk och så sakteliga börjar äta fast föda igen... Känn efter; vad vill kroppen ha? Det är ofta så att kroppen önskar lite andra grejer än vanligt just efter en sådan pärs. Öva på att lyssna och respektera ❤️ DS.

Bild: pixabay.com (redigerad)

Kommentera inlägget här: