ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Onödiga ytterligheter rörande kost

Kategori: Allmänt

 
 
 
Jag tror som bekant stenhårt på att inte utesluta vare sig fett, kolhydrater eller protein och jag ser stora problem med att utvalda livsmedel eller delar av kostcirkeln får skulden för "fetmaepidemin" när det i själva verket förhåller sig så att stora delar av den svenska befolkningen inte alls följer livsmedelsverkets kostråd. Är så vansinnigt trött på promotandet av olika dieter + att ständigt få höra påståenden om att en helt normal och allsidig kost skulle vara det som leder till fetma. Det är ren bullshit. Folk får inte fetma eller blir ohälsosamma av att äta enligt Livsmedelsverkets kostråd utan av helt andra saker!
 
Rekommenderar Jacob Gudiols artikel som publicerades i SvD i november 2014. Tycker att den har många bra poänger, bland annat:
 
"Att peka ut Livsmedelsverket och deras kostråd som huvudorsaken till att många människor idag är feta är helt enkelt fel. Problemet med det här narrativet är att människor idag inte följer kostråden..."

"...En viktig slutsats från allt det jag tagit upp här förutom att det inte direkt går att säga att folk blir tjocka idag på grund av dagens kostråd är att det inte är särskilt svårt att äta bättre än vad människor gör idag.
Att det verkligen är så har visats i många studier. Det verkar i princip inte spela någon roll alls vad du säger till folk att börja äta, så länge du minskar på all den uppenbara skitmaten går de ner i vikt (10). Det kan vara lågfettdieter, lågkolhydratdieter, högproteindieter, vegankost, vegetarisk kost eller något annat. Resultatet blir alltid en viktförbättring och förbättringar i hälsovärden."

 

Jag ogillar Jacobs sätt benämna utrymmesmat som *skitmat, men bortsett från det så tycker jag att han generellt skriver väldigt bra, vettigt och vetenskapligt grundat om kost och träning. Dock ska tilläggas att hans blogginlägg och artiklar kan vara triggande för den som har en ätstörning då skriverierna ofta är väldigt fokuserade på det perfekta ätandet och den optimala träningen... (*Onödigt, jag tycker att utrymmesmat dvs "näringsmässigt mindre nödvändiga livsmedel" är ett bättre uttryck).

 

Jag har en stark tro på att det inte är ohälsosamt att vara "allätare" - tvärtom - och frågan engagerar mig då jag vet att många med ätstörningar mår så oerhört mycket bättre såväl fysiskt som psykiskt när förbuden släpps och det blir tillåtet att äta av **all mat (**jaa, även utrymmesmat som godis, kaffebröd mm i rimliga mängder!!).

 

Många anti-kolhydratsivrare verkar idag ha stora missuppfattningar om allätares kost? Exempelvis så verkar det finnas någon slags tro att en typ måste leva på ***vitt bröd och lättmargarin bara för att en inte utesluter kolhydrater i kosten. Varför dessa ytterligheter? Detta irriterar mig enormt. (***Nu tänker inte jag redovisa min kosthållning för det har jag inga skyldigheter till, men jag kan intyga att den är bra mer varierad än så...)

 

Ja, ja... Kost/ätande är idag ett enormt känsligt ämne. Kanske blir jag lika provocerad av att höra om dieter som den strikt LCHFande personen som ifrågasätts. Naturligtvis respekterar jag att andra kan ha en annan åsikt än min och att andra lever på ett annat sätt, men jag ogillar verkligen att klassas som ohälsosam när jag inte är det. Anti-kolhydratspropagandan har gått för långt och det gör mig förbannad helt enkelt.

Så, länge leve kostcirkeln ;-)!

 

För den som är intresserad så har jag tidigare publicerat en del om det här med mat och ätande, här är ett urval:

Sprid kärlek, inte ångest
Hälsobloggarna blir en form av pro-ana
Kan det inte få bli en grej att "äta nyfiket"?
Trött på skitprat om vanlig mat
Om "ren" mat och smutsig propaganda
Ta ner maten från tabuhyllan!
Jag motsätter mig hälsohetsen, inte en god hälsa
Angående det här med att kommentera vad andra äter...
"Hellre nästan rätt än exakt fel"
Hetsigt kring mat och ätande

 

Kram <3

 

 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2015-01-03 | 21:07:37

    Väldigt bra skrivet hörru! Tycker Jacob är bäst i stan och förstår om många reagerar, jag förstår ju trots allt att han anser att en kan äta "skitmat" som en del av sin kost då han ofta påpekat det i inlägg på b la träningslära, men utrymmesmat var ett finare ord. Mycket bättre!

    Som vi sagt förut, det är i regel vad vi INTE äter som utgör boven i dramat. Små förändringar kan göra stor skillnad oavsett om en behöver äta mer eller mindre eller bara en annan fördelning av maten.

    Balans <3


    Svar: Ja jag gillar verkligen Jacob Gudiol, han är väldigt bra.
    Balans är fina grejer! Kanske det viktigaste av allt?

    Johanna

  • Emilia säger:
    2015-01-04 | 18:53:43
    Bloggadress: http://www.enemilia.se

    Jag tror på fundera över sin egen tallrik: gör den mig glad, är jag mätt och belåten, funkar magen? Liksom basics: mat som funkar för mig är bra för mig. Men det betyder inte att du ska äta likadant. För det finns en massa livsmedel som dessvärre sätter magar ur spel, och där kan det vara bra att testa sig fram. Men rätt lönlöst att ta generella kostråd, för tänk om de inte funkar för just dig?

    Svar: Tack för din kommentar. Ja det är mycket som kan sätta magar ur spel... Stress, för lite mat, för mycket kaffe är några exempel. Visst förekommer gluten- och laktosintolerans, men det är långt ifrån alltid som det är anledningen till magproblem. Självklart ska en inte äta något som en är allergisk eller intolerant mot det känns ju väldigt dumt. Idag är det dock lite på modet att utesluta exempelvis gluten och laktos och det tycker jag är att laborera med kosten i onödan om en inte har några problem, men det är bara min åsikt... Trodde förövrigt att jag var laktosintolerant för några år sedan, men i själva verket så var det de ovan nämnda anledningarna (stress, för lite mat och för mycket kaffe) som låg bakom. Idag äter jag allsidigt (inklusive gluten och laktos), regelbundet och tillräckligt och har inga magproblem längre. Så visst kan det vara väldigt olika.
    Johanna

  • Liselotte säger:
    2015-01-04 | 18:59:14
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Tack! Har inte riktigt orkat skriva om det här på ett tag - men säger det desto oftare upprört till stackars man (och barn) härhemma. Med all propaganda i media kan jag dåliga dagar nästan börja tro att jag tänker fel - kanske borde man äta "rent" för optimal hälsa...? Förstör jag min kropp nu som äter - du vet, mat man kan köpa på Ica... (men det är alltså de dåliga, överväldigande dagarna!)

    Så tack för att du... är så bra! <3

    p.s. Gillar heller inte "Skitmat" uttrycket (du vet ju var jag står med det här med matkategorisering och ordens betydelse), men det har ju blivit Jacobs grej, han har satt den benämningen på det du beskriver.. Och skrivet en bok som dessutom heter så som han såklart vill sälja in ;-) )

    Svar: Tack själv Liselotte <3! Känner igen mig i det där med att mannen (nåväl, sambon i mitt fall) får höra en hel del upprörda ord om just det här, usch stackarn :-(. Det är väl tur att jag kan avreagera mig lite i bloggen ;-). Han förstår inte varför jag blir så provocerad av den här diethetsen mm, han kan ignorera allt skit som sägs och skrivs och bara lita på att hans sätt att äta är bra *avundsjuk*.
    Hehe, klart Gudiol vill sälja sin bok, vem kan klandra honom ;-) Jag gillar honom ändå! :-) Skönt med någon som kan ge antikolhydratssekten lite verkligt motstånd (baserat på vetenskap)!

    Tack igen för supporten, kram!
    Johanna

Kommentera inlägget här: